Login
Hasło
    
Opisy, zdjęcia, filmy
 


Najnowsze doniesienia dotyczące leucyny


Leucyna ma pewną unikalną właściwość: niezależnie od działania insuliny, może stymulować syntezę białek mięśni. Anaboliczne działania tego aminokwasu ma miejsce za pośrednictwem szlaków sygnalizacyjnych związanych z ssaczym celem rapamycyny (kinazą mTOR). Szlak kinazy mTOR pobudza wzrost komórki. Z odkryć naukowców wynika, iż jest to najważniejszy z aminokwasów biorących udział w stymulowaniu produkcji białek.

Trening siłowy spowalnia wchłanianie leucyny i BCAA

Wielu kulturystów wie, że spożycie przed sesją treningową mieszanki aminokwasów rozgałęzionych (BCAA) lub leucyny zwiększa jej efekt anaboliczny, ale najnowsze badania sugerują, że trening siłowy może spowalniać absorpcję zarówno BCAA, jak i leucyny. Zmierzono szczytowe stężenia aminokwasów (BCAA, leucyny i glutaminy) podczas odpoczynku i przed intensywnym treningiem oporowym. Biorący udział w badaniu wzięli 50 mg leucyny na kilogram masy ciała (4 gramy), podobną ilość BCAA (4 gramy leucyny, 1 gram izoleucyny i 1 gram waliny) albo glutaminy (4 gramy), tuż przed standardową sesją treningu oporowego mającą pobudzić hipertrofię mięśni. 4 gramy leucyny odpowiadają spożyciu około 230 g wołowiny.

Naukowcy wysunęli teorię, że opóźnienie w pojawieniu się szczytowego stężenia leucyny i BCAA może wynikać z opóźnienia procesów gastrycznych – krew z tlenem kierowana jest głównie do mięśni, z dala od żołądka, co spowalnia trawienie. Niemniej, wyjaśnienie, dlaczego glutamina wyłamuje się z tego schematu pozostało dla naukowców zagadką – teoretyzowali, że być może glutamina jest metabolizowana w inny sposób i ćwiczenia nie wpłynęły na jej prędkość wchłaniania. W każdym razie można wysnuć ważny wniosek: bierzcie przed wyjściem z domu – spożycie aminokwasów powinno mieć miejsce przynajmniej 90 minut przed treningiem, aby w momencie wejścia na siłownię, we krwi było już ich maksymalne stężenie.

Leucyna może być świetnym dodatkiem diety niskowęglowodanowej

Jakiś czas temu badania dowiodły, że leucyna jest stymulatorem insuliny, ale kwestia, w jakim stopniu wpływa to na metabolizm tłuszczy pozostaje wciąż nieustalona. Niektórzy kulturyści jednak poddali w wątpliwość sens stosowania leucyny w diecie. Jej wpływ na syntezę białek odbywa się na drodze procesów niezależnych od insuliny, chociaż poziom tej substancji we krwi jest ważny dla końcowego efektu. Dokładny przebieg tych reakcji nie jest jeszcze do końca jasny. Naukowcy postanowili porównywać poziomy glukozy i insuliny przy podaniu leucyny (7 gramów) lub leucyny z glukozą (7 gramów leucyny i 25 gramów glukozy). Taka ilość leucyny to ekwiwalent 350 g steku.

W toku badań okazało się, że sama leucyna nie wywołuje szczególnie dużego wzrostu poziomu insuliny – był on nieporównywalnie większy przy podaniu leucyny z glukozą. Kombinacja leucyny i glukozy wywoływała również większy skok insuliny, niż przy spożywaniu samej glukozy. W przypadku tym, odpowiedź insulinowa była o 72% silniejsza, niż w wyniku podania czystej glukozy. Wspomnieć też należy, że podanie samej leucyny spowodowało duży wzrost stężenia glukagonu, chociaż nie zmieniło poziomu glukozy.

Najważniejszym praktycznym wnioskiem, jaki można z tych badań wyciągnąć, jest to, że dla kulturystów stosujących dietę niskowęglowodanową, leucyna może okazać się kluczem do podtrzymania procesów anabolicznych w momencie gdy brakuje kalorii i nie przerywa ona ketogenicznego stanu organizmu – nie stymuluje wzrostu glukozy, ma niezbyt silny wpływ na odpowiedź insulinową, zwiększa poziom glukagonu, a jej duże stężenie we krwi jest stanem pożądanym. Interesującym odkryciem jest też fakt, że leucyna wydaje się sprzyjać lepszemu poziomowi wypełnienia mięśni!

Leucyna: najlepszy suplement antykataboliczny

Leucyna może być idealnym suplementem przedstartowym, jako że wywołuje silne procesy antykataboliczne. Leucyna to egzogenny aminokwas, który wywołuje część procesów anabolicznych w tkance mięśniowej – jednak, kiedy podawany jest w dużych ilościach, jest w stanie również wywoływać bardzo ważne procesy antykataboliczne. Udowodniono aktywność leucyny przy łagodzeniu katabolizmu pojawiającego się w mięśniach szkieletowych przy spadku masy, wykazano również jej wpływ na leczenie tkanki mięśniowej i poprawę obrotu metabolicznego białkami w mięśniach u osób starszych wiekiem. Te, i inne ważne procesy antykataboliczne, naukowcy omówili w niedawno opublikowanym artykule w Journal of Nutrition and Metabolism.

Podsumowując, w badaniach z udziałem ludzi, niezbicie udowodniono, iż suplementacja leucyną wywołuje zahamowanie proteolizy w mięśniach szkieletowych i kilka z opracowań sugeruje, iż stężenie leucyny, które zdolne jest powstrzymywać rozpad białek, może być wyższe od tego, które najlepiej stymuluje ich syntezę, zwłaszcza w stanach katabolicznych. W takich warunkach, mięśnie wykazują pewne tendencje do nabierania odporności na leucynę, jednak wciąż powstrzymuje ona rozpad ich tkanki.



Pokaż wszystkie artykuły...