Login
Hasło
    
Opisy, zdjęcia, filmy
 


Najatrakcyjniejszy z owoców - Jabłko - odkrywamy tajemnice


Wyjątkowa popularność jabłek bierze się między innymi stąd, że są one dostępne we wszystkich strefach klimatycznych przez cały rok. Nieważne, czy jest to skwarne lato, czy siarczysta zima. Jabłka dzięki technologii produkcji i doprowadzonego do perfekcji przechowywania są popularne wszędzie i zawsze. Szczególnie smaczne są jesienią. Żaden inny owoc na świecie nie ma tak starannie przeprowadzonej kampanii reklamowej i tak bogatej historii oraz symboliki. Powszechnie wiadomo, że owoce te przede wszystkim doskonałe źródło witamin i soli mineralnych. Uważa się także, że zjedzenie zaledwie dwóch jabłek dziennie zaspokaja jedną trzecią zapotrzebowania na witaminę C. Te wspaniałe owoce zawierają potas, żelazo, magnez, cynk, miedź, krzem, beta-karoten (prowitaminę A) oraz błonnik w postaci pektyn. Jabłka są najsilniejszymi naturalnymi przeciwutleniaczami, o jakich wiadomo współczesnej nauce. Jedna z substancji zawarta w tych niesamowicie smacznych owocach – kwercetyna – w nadprzyrodzony sposób uszczelnia naczynia krwionośne i zapobiega osadzaniu się cholesterolu. Tym samym hamuje rozwój miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca. Kwercyna działa też antybakteryjnie, przeciwnowotworowo i przeciwwirusowo. W jabłkach jest tak dużo jak w czerwonym winie. Wyjątkowe jest także bogactwo odmian jabłek – ponad dziesięć tysięcy. Różnią się nie tylko wielkością, kształtem i barwą, ale także smakiem oraz niesamowitym zapachem.

Witaminowa bomba

Owoce jak żadne inne produkty spożywcze mają właściwości oczyszczania organizmu, a tym samym zapewniają mu dopływ cennych witamin i mikroelementów. Powinny być spożywane prawie wyłącznie na surowo – wówczas mamy gwarancje dostarczenia naszemu ustrojowi tego, co najlepsze. Jabłka, jako królowie owoców, stanowią kopalnię witamin i innych substancji odżywczych wzmacniających układ odpornościowy. Warto wiedzieć, że właśnie w jabłkach występuje unikalna kombinacja witamin C i P oraz magnezu, które uelastyczniają oraz uszczelniają naczynia krwionośne, zapobiegając miażdżycy. Magnez skutecznie wzmacnia układ nerwowy. Wapń i krzem korzystnie wpływają na włosy i paznokcie, a żelazo i potas – mają właściwości odkwaszające, dlatego owoce te poleca się szczególnie osobom spożywającym duże ilości produktów mięsnych i zbożowych. Zawartość witaminy C w poszczególnych odmianach jabłek bardzo się różni. Najwięcej tej cennej substancji mają zwykłe i wszystkim dobrze znane antonówki. Jabłka to także bogate źródło węglowodanów prostych, które bardzo szybko przenikają do krwi i stanowią zastrzyk energii dla zmęczonego organizmu. Zamiast sięgnąć po tuczącego wafelka, lepiej zjeść słodkie jabłko. Warto tez wiedzieć, że częste gryzienie twardego jabłka wzmacnia dziąsła. Jabłka są owocami niskokalorycznymi – 100 g to tylko 30-50 kalorii i w swoim składzie zawierają dużo wody. Jabłko działa wzmacniająco na mięsień sercowy. Jabłka powinny na stałe zagościć w diecie osób palących, przebywających w zanieczyszczonym otoczeniu, gdyż zawarta w nich witamina C oraz polifenole wymiatają wolne rodniki.

Jabłkowy błonnik

Ogromnym dobrodziejstwem jabłek jest błonnik w postaci pektyn. To jeden z rodzajów błonnika, rozpuszczalny w wodzie. Błonnik pokarmowy jest to mieszanina substancji o charakterze polisacharydowym (celuloza, hemicelulozy, pektyny, gumy, śluzy) i niepolisacharydowym (ligniny). Pektyna ogranicza przyswajanie tłuszczów i znacznie przyspiesza ich trawienie. Wspomaga więc odchudzanie, a także obniża poziom cholesterolu, zmniejsza ryzyko kamicy żółciowej i chorób serca. Najwięcej tego składnika zawiera skórka i gniazda nasienne. Błonnik kontroluje wiele bardzo istotnych procesów w organizmie.

Błonnik przede wszystkim pomaga w walce z otyłością, w zaparciach, biegunce i bólach towarzyszących hemoroidom. Zmniejsza także problemy związane z żylakami, zapaleniami wyrostka robaczkowego i uchyłkowatością jelita grubego. Znacznie obniża poziom niekorzystnego cholesterolu i trójglicerydów. Właśnie błonnik rozpuszczalny, czyli pektyna, jest rozkładany do trójkarboksylowych kwasów tłuszczowych, które odpowiadają za hamowanie biosyntezy cholesterolu w wątrobie. Dzięki swej unikatowej konsystencji wyłapuje i usuwa kwasy żółciowe z jelit. Z kolei błonnik nierozpuszczalny w wodzie obniża poziom trójglicerydów we krwi, przez co zmniejsza ryzyko miażdżycy. Ponadto aktywnie stabilizuje stężenie glukozy we krwi i pomaga w leczeniu hipoglikemii oraz kontrolowaniu cukrzycy. Oczyszcza organizm z toksyn, kwasów żółciowych i metali ciężkich, a nawet z substancji rakotwórczych, np. azotynów. Najwięcej pektyn znajduje się w gniazdach nasiennych, których, niestety, nie jadamy. Ideałem byłoby jeść jabłka starte wraz z gniazdami nasiennymi na plastikowej tarce. Unikajmy tarek metalowym w związku z wchodzenie w reakcje chemiczne metalu i soku owocowego. Starte na tarce jabłka zajmują więcej miejsca i działają na większej powierzchni przewodu pokarmowego. Jeśli nie chcemy trzeć jabłek, to jedzmy przynajmniej nieobrane i surowe, ponieważ przetworzone tracą cenny błonnik. Pektyny zapobiegają próchnicy, ułatwiają trawienie, a pęczniejąc, dają nam poczucie sytości, dlatego właśnie jabłka są częstym składnikiem diet odchudzających.

Kompot jabłkowy – przebój polskich stołów

Na kompoty najlepsze są kwaśne jabłka, bardzo aromatyczne, o białym lub kremowym miąższu i małej zawartości garbników. Z kolei do suszenia najlepsze są jabłka mięsiste, a na marmolady, galaretki czy przeciery jabłka bogate w cukry oraz pektyny. Pamiętajmy, aby nie robić przetworów z zepsutych i nieświeżych jabłek. Brązowe plamy na jabłkowym miąższu to trucizna – rakotwórczy alkaloid zwany patuliną. Paulina przenika cały miąższ, więc nie wystarczy wykroić zgniłego kawałka. Oczywiście stłuczone jabłka nie są zgniłe. Gnicie owoców występują podczas złego przechowywania, dlatego wiosną parcieją i gniją. Wtedy warto kupować owoce z importu.


Dieta jabłkowa

Owocowa dieta jabłkowa to jedna z najsłynniejszych diet świata. Możesz jeść dużo i chudnąć. Jabłka są wyjątkowo smaczne, orzeźwiają, sycą i naprawdę ograniczają tycie. Mało tego, zawarte w jabłkach składniki przyczyniają się do niszczenia zbędnych komórek tłuszczowych.

Zasady działania diety jabłkowej

1. Rano, przed śniadaniem, należy wypić szklankę wody mineralnej o temperaturze pokojowej. Można dodać do niej łyżkę octu jabłkowego, który rewelacyjnie pobudza przemianę materii i oczyszcza organizm z toksyn.

2. W ciągu dnia należy wypijać 2 litry płynów. Warto sięgnąć po herbatki ziołowe i wodę niegazowaną. Jedz jabłek tak dużo, jak tylko zechcesz.

3. Nie obieraj owoców, tylko je dokładnie myj. W skórce jabłkowej jest wiele cennych składników – witamin, minerałów, kwasu jabłkowego i pektyn.

4. Jedz potrawy wysokobiałkowe, niskotłuszczowe i bezcukrowe. Zamiast soli postaraj się stosować dużą ilość świeżych i suszonych ziół. W ogóle zrezygnuj ze słodzenia napojów i potraw.

5. Do surówek dodawaj oliwę z oliwek z pierwszego tłoczenia.

Dzień 1

Śniadanie: kostka twarogu kilkakrotnie mielonego lub jogurt beztłuszczowy (150-200 g) z 2 łyżkami kiełków soi, 2 kromki chrupkiego pieczywa cienko; szklanka soku jabłkowego oraz herbata lub kawa.

II śniadanie: szklanka soku wielowarzywnego lub purée warzywne przeznaczone dla małych dzieci, banan.

Obiad: pół opakowania ugotowanego ryżu, wymieszanego ze startym jabłkiem i kilkoma pokrojonymi suszonymi śliwkami. Do potrawy można dodać oliwę i cynamon. Do picia – kefir.


Podwieczorek: kromka chleba pełnoziarnistego z 2 łyżkami chudego twarogu lub puszystego serka do smarowania (w składzie nie może być żadnych tłuszczów trans-margaryny) i startą na tarce połówką jabłka.

Kolacja: 4 jaja gotowane na twardo (zjeść można tylko 1 żółtko!), do tego łyżka gotowanego szpinaku; na deser upieczone jabłko z cynamonem, naszpikowane goździkami. Herbata ziołowa.

Sok jabłkowy

Dość często w sklepach na półkach można spotkać sok jabłkowy. Należy wybierać ten jednodniowy, pasteryzowany lub świeży, który zazwyczaj jest mętny. Produkcja soków mętnych odbywa się bez obróbki enzymatycznej, klarowania i filtracji, dzięki czemu zawierają one znacznie więcej bioaktywnych polifenoli. Niestety kosztują one dość dużo, więc wielu klientów zadowala się sokami jabłkowymi sporządzonymi z soków zagęszczonych. Jeśli chcemy pić właśnie takie soki, wybierajmy te markowych firm i nie dosładzane cukrem ani syntetycznymi słodzikami. Wystarczy wypijać dziennie szklankę soku jabłkowego, aby zapobiegać chorobom jelita grubego. Uważa się, że mętne soki jabłkowe zapobiegają nowotworom i starzeniu się oraz wspomagają ogólną odporność organizmu. Żaden klarowny sok nie posiada takich właściwości. Mętne soki jabłkowe zawierają cztery razy więcej dobroczynnych związków z grupy polifenoli (głównie flawonoidów), które u ludzi wykazują silne działanie przeciwnowotworowe, przeciwzapalne, przeciwstarzeniowe i przeciwalergiczne. Sok mętny w porównaniu z klarownym wykazuje pięciokrotnie większą zdolność likwidowania wolnych rodników. Spożywanie 100 g jabłek dzienne o prawie 50% zmniejsza ryzyko zawału serca u mężczyzn. Wypicie 700 ml mętnego soku jabłkowego zwiększa o 52% potencjał przeciwutleniający organizmu. Niestety klarowne przetwory z jabłek prawie całkowicie pozbawione są pektyn, witaminy C i ponad 90% związków polifenolowych, co w konsekwencji powoduje, że wykazują niską aktywność przeciwutleniającą.


Dlaczego warto jeść jabłka
Jabłka chronią układ krążenia, z uwagi na dużą zawartość kwercetyny – przeciwutleniacza, który uszczelnia naczynia krwionośne i zapobiega osadzaniu się nich blaszek miażdżycowych. Owoce te, również dzięki kwercetynie, zmniejszają ryzyko chorób nowotworowych. Jabłka pomagają przy zaparciach, ponieważ obecny w surowych jabłkach błonnik poprawia pracę jelit. Owoce są także skutecznym lekarstwem przy biegunce. Jabłka szybko regenerują organizm. Posiadają dużo cukrów prostych, a jabłka suszone dostarczają aż sześć razy więcej energii niż świeże owoce.

Pieczone jabłka
Zmieszaj w misce łyżkę masła lub oliwy, miodu i rodzynek. Dodaj szczyptę cynamonu do smaku. Następnie wydrąż jabłka, napełnij mieszaniną i piecz w 180 stopniach Celsjusza około 30 minut do miękkości. Podawaj z serkiem śmietankowym, homogenizowanym, lodami jogurtowymi lub twarożkiem typu grani.



Pokaż wszystkie artykuły...