Login
Hasło
    
Opisy, zdjęcia, filmy
 


Najnowsze badania nad białkiem serwatkowym


Białko serwatkowe wspomaga utratę tłuszczu

Białko serwatkowe moduluje hormony, które są przewodnimi dla utraty wagi. Wnikliwe badania wykazały, że izolat białka serwatkowego (60 g dziennie) podawany przez ponad sześć miesięcy spowodował znaczny spadek hiperinsulinomii (mniejsza zdolność to składowania cukru), niższy poziom kortyzolu (zabezpieczenie suchej masy) i wzrost uwalniania greliny (wzmocnienie uczucia sytości). Nowe badanie opublikowane w Nutrition&Metabolism donosi, że ludzie stosujący białko serwatkowe stracili więcej kilogramów niż grupa kontrolna, otrzymująca maltodekstrynę w zastrzykach i stosująca dietę o ograniczonej kaloryczności. Każdy badany miał zażywać suplement na 20 minut przed śniadaniem i 20 minut przed obiadem. Suplement serwatkowy zawierał 10 g białka w porcji jako kombinacja białka serwatkowego i peptydów. Mieszanka zawierała także oczyszczone z mleka minerały. Grupa kontrolna otrzymała izokaloryczny napój zawierający maltodekstrynę. Po 12 tygodniach spadek wagi był konsekwentnie większy u badanych przyjmujących białko serwatkowe, szczególnie wynik utraty masy tłuszczowej ciała (badani przyjmujący serwatkę stracili 6,1% masy tłuszczowej ciała). Badani z grupy serwatkowej stracili także znacznie mniej suchej masy mięśniowej w porównaniu z badanymi z grupy kontrolnej. Białko serwatkowe może okazać się idealnym suplementem podczas odchudzania się przed ważnym wydarzeniem lub w celu utraty tkanki tłuszczowej bez utraty suchej masy.

Białko serwatkowe a receptory androgeniczne

Fizjologiczne znaczenie receptorów androgenicznych, które zwiększają hipertrofię mięśniową, zostało pokazane w badaniu na zwierzętach, w którym podano antagonistę receptorów androgenicznych, podczas gdy przeciążenie mięśni tłumiło hipertrofię. To nasuwa podejrzenie, że ścieżka androgenów ma znaczący wpływ na hipertrofię mięśniową wywołaną ćwiczeniem i pokazuje, jak ważny jest wzrost liczby receptorów androgenicznych w ćwiczonym mięśniu. Podwyższony poziom testosteronu, który pojawia się po ciężkim ćwiczeniu siłowym, jest ważny, jednak przy małej liczbie receptorów androgenicznych podwyższony poziom testosteronu ma mniejszą wartość anaboliczną od tej, jaką miałby przy nie zmienionej bądź podwyższonej liczbie receptorów. Intensywne ćwiczenie może spowodować przejściowy wzrost krążenia testosteronu, co ma związek ze wzrostem łączenia receptorów androgenicznych w mięśniach szkieletowych. Tylko jeden suplement wykazał właściwości podwyższające poziom receptorów androgenicznych w odpowiedzi na ćwiczenia siłowe, jest to L-Karnityna L-Tartrate (LCLT).

W poprzednim badaniu opublikowanym w Medicine&Science in Sports and Exercise podano, że przyjmowanie L-Karnityny L-Tartrate (500 mg dziennie, dwukrotnie do śniadania i dwukrotnie do lunchu, całkowita dawka badania treningu wynosiła 2 g dziennie przez 21 dni) spowodowało znaczny wzrost spoczynkowego stężenia androgenów w porównaniu do grupy placebo. Nowe badanie ukazało się ostatnio w Journal of Steroid Biochemistry and Molecular Biology. Pokazuje ono, że suplementacja serwatką białkową przed i po treningu powodowała niewielki wzrost regulacji receptorów androgenicznych w porównaniu z grupą kontrolną. Pomimo iż nie był to duży efekt (wyniki badania nie osiągnęły statystycznej ważności), nawet niewielkie skoki ilości receptorów androgenicznych są korzystne po dłuższym czasie, co oznacza, że testosteron ma więcej pól wiążących. To badanie jest podobne do wcześniejszego badania, w którym mężczyznom podawano posiłki po treningu i to spowodowało wzrost liczby receptorów androgenicznych.

Przełomowe badanie

Badanie przeprowadzono na starszych mężczyznach (w wieku od 57 do 72 lat) nie będących w wieku typowym dla treningu na masę. Badani trenowali przez pięć miesięcy, dwa razy w tygodniu. Podzielono ich losowo na dwie grupy – izolat białka serwatkowego (15 g białka serwatkowego) lub placebo. Badani mieli spożywać izolat białka serwatkowego przed i po treningu. Ciężkie ćwiczenia siłowe obejmowały trening na maszynie do wyciskana nogami. Całkowita liczba serii wyciskania nogami to 5 po 10 powtórzeń maksimum i dwie minuty przerwy pomiędzy nimi. Obciążenie zostało dopasowane w toku treningu tak, aby każdy badany był w stanie zrobić 10 powtórzeń w serii. Jeżeli obciążenie było zbyt duże, badany był asystowany podczas ostatnich powtórzeń serii. Pobierano biopsję z mięśni nóg przed i po treningu. Grupa, która przyjmowała 15 g izolatu białka serwatkowego przed i po ćwiczeniach, wykazała niewielką tendencję do wzrostu ilości receptorów androgenicznych, ale efekt nie był duży.

Pytanie, które sobie zadano, to „jeśli była niewielka tendencja do zwiększenia ilości receptorów u starszych panów spożywających serwatkę, to co z młodszymi mężczyznami wykonującymi trening bardzo intensywny?”. Młodsi mężczyźni mają więcej receptorów androgenicznych niż starsi, co mogłoby zaowocować innymi wynikami. Dodatkowo starsi mężczyźni mają przeważnie opóźnione reakcje receptorów na trening siłowy w porównaniu z mężczyznami młodszymi. Istotne jest jeszcze to, że badani ćwiczyli dwa razy w tygodniu i robili tylko po 5 serii wyciskania nóg. Nie jest to dużo w porównaniu z intensywnym treningiem. Czy częstsze treningi z izolatem białka serwatkowego ulepszyłyby efekty długotrwale? W oparciu o poprzednie badanie wydaje się, że im częściej mięśnie są trenowane, tym większy jest skok zawartości androgenu.

Na przykład badani wykonywali po trzy bloki ćwiczeń siłowych na dolne partie ciała w przerwach 48-godzinnych. Wykonywali po trzy serie po 8-10 powtórzeń od 75% do 80% 1 powtórzenia maksimum (1RM) przysiadów, wyciskania nogami i prostowania nóg kolejno. Pobierano biopsję z mięśni przed rozpoczęciem pierwszego bloku i 48 godzin po każdym z trzech bloków. Próbki krwi pobierano przed pierwszym blokiem ćwiczeń i natychmiast po ostatnim oraz 30 minut po każdym bloku. Pod koniec badania prowadzący stwierdzili, że poziom receptorów androgenicznych mRNA i białka znacząco wzrósł po pierwszej sesji (40% wzrost), po drugiej (ok. 100% wzrost) i po trzeciej sesji (ok. 202% wzrost stężenia receptorów androgenicznych) i miało to związek ze zwiększonym poziomem testosteronu w osoczu w trakcie ćwiczeń. Badanie to pokazuje, że większa częstość treningu zwiększyła poziom receptorów androgenicznych. Innym problemem jest fakt, że starsi mężczyźni mają stłumione reakcje czynników wzrostu (MGF, miostatyny) w porównaniu z młodszymi. Pomimo że efekt u starszych panów był niewielki, delikatny wzrost ilości receptorów androgenicznych może prowadzić do istotnych przyrostów na dłuższą metę.

Inne ciekawe wnioski…

Badacze wykazali też, że wzrosty testosteronu pojawiające się podczas treningu były powiązane ze zwiększoną regulacją receptorów androgenicznych na 1 godzinę po treningu. Badanie podkreśla, jak istotny jest intensywny trening, i to, że skoki testosteronu związane są ze stopniem, do jakiego poziom receptorów jest podnoszony. Krótsze okresy odpoczynku (które skutkują zwiększoną produkcją testosteronu) mogą zwiększać stężenie receptorów androgenicznych w porównaniu z dłuższymi okresami odpoczynku. Niskie dawki testosteronu i hormonu wzrostu zwiększają poziom receptorów androgenicznych.

Sam testosteron podnosi poziom receptorów androgenicznych; jednak połączenie testosteronu i ćwiczeń siłowych daje lepsze efekty niż każde z osobna. Na przykład powiedziano, że podczas starzenia podniesienie poziomu receptorów było wywoływane ćwiczeniem oraz podawaniem leku nandrolone decanoate. Jednak kombinacja tych dwóch zabiegów dała najlepsze efekty dla zwiększenia zawartości receptorów androgenicznych w mięśniach. Jest pewien problem z zażywaniem testosteronu: jego wysoki wzrost prowadzi następnie do spadku poniżej przeciętnej, tak więc naukowcy szukają sposobu, aby utrzymać stały poziom testosteronu. W Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism badacze wykazali, że kombinacja hormonu wzrostu i 5 mg plastrów testosteronowych dało efekt wzrostu przekroju poprzecznego mięśnia uda, ale także wzrost zawartości receptorów androgenicznych w mięśniu. Połączenie hormonu wzrostu i plastrów dało lepsze efekty w porównaniu z efektami tych sposobów stosowanych osobno. Dawka testosteronu była fizjologiczna, co oznacza, że nawet małe skoki ilości testosteronu mogą zaowocować zwiększeniem ilości receptorów androgenicznych i poprawą suchej masy ciała.

Serwatka białkowa zwiększa poziom białek wiążących miostatynę

Ta sama grupa badaczy, która testowała receptory androgeniczne u mężczyzn, przyjrzała się również białkom wiążącym miostatynę FLRG (gen spokrewniony z follistatyną). Stwierdzono, że FLGR hamuje aktywność miostatyny w sposób proporcjonalny do stężenia i pokazano, że krąży on we krwi człowieka i w mięśniach szkieletowych człowieka. Wzrost FLRG redukuje poziom miostatyny myszy, które zwiększyły swoją masę mięśniową i obniżył się u nich poziom miostatyny w sposób zależny od dawki. Interesujące jest to, że starsi mężczyźni, którzy zażywali białko serwatkowe przed i po ćwiczeniu, mieli podwyższony poziom FLRG, podczas gdy grupa kontrolna nie wykazywała żadnych zmian w jego poziomie. To sugeruje, że białko serwatkowe może tłumić poziom miostatyny poprzez zwiększenie ilości FLRG, jednak trzeba przeprowadzić więcej badań na ten temat.





Pokaż wszystkie artykuły...